PRODUCTIE 'SOLEARES AAN DE NOORDZEE', VOORSTELLING OP LOCATIE

Van Ans de Mol, in regie van Marieke van Leeuwen

Inhoud van Soleares aan de Noordzee
Soleares aan de Noordzee in het Bies! Theaterfestival
Regie, zakelijke leiding, productieleiding, acteurs en andere uitvoerende kunstenaars
Educatief randprogrammea en participatie
Financiering en sponsoring
Met dank aan

> Bekijk de flyer

Inhoud van Soleares aan de Noordzee

Soleares aan de Noordzee is een eigentijdse voorstelling op locatie met zeven spelers, een Soleares danseres, een accordeonist, een klarinettist en een Pools arbeiderskoor(nog in overleg)

In deze Soleares worden drie verhalen met elkaar verweven die zich alledrie afspelen op het niveau van het omgaan met verlies. In het eerste verhaal zien we een wachtend meisje bij een meerpaal, een Solerares danseres en een dood zusje dat eindelijk weg kan varen. Het tweede is het verhaal van een Poolse jongen die wil wil surfen onder de Hollandse zon, maar die moet werken, altijd, het hele jaar door. Het derde van een oude filosoferende jutter die van zijn schrijvende vrouw op het strand af wil.

Met de combinatie van literaire tekst, uitbundige muziek en gepassioneerde dans willen wij bereiken dat de thematiek, het omgaan met verlies, de bezoeker in beweging brengt, hem en haar verleidt om na te gaan hoe de eigen verhouding is tot het omgaan met verlies en de zoektocht naar leven die dit in zich draagt.

Soleares aan de Noordzee in het BIES! Theaterfestival

Soleares zal worden uitgevoerd op het succesvolle Bies! Theaterfestival in de Biesbosch van 10 tot en met 13 september 2009, onder auspiciën van de Schouwburg Kunstmin. De Stichting Close Up verwacht een breed cultureel geïnteresseerd publiek uit de regio Dordrecht van ongeveer 600 bezoekers bij de voorstellingen van Soleares.

Inmiddels zijn ook onderhandelingen gestart om Soleares in andere festivals aan het water op te voeren. (Naar top)

Tekst
Artistieke leiding/regie
Spel

Accordeon
Klarinet
Kostuums
Productie leiding
Zakelijke leiding
Ans de Mol
Marieke van Leeuwen
Bartho Braat, Niels Croiset, Jarka Doeswijk, Julia van de Graaff, Marlies Hamelynck, Bram Kwekkeboom, Eva van Welzenis.
Igor Foersov
Ben Vrauwdeunt
olv. Ineke Vink
Willem Raaijmaakers
Dana Gooijer
(Naar top)

Educatief randprogramma en participatie

Educatie
Op de voorstellingsdagen zelf kunnen jongeren in de leeftijd van tien tot en met zestien jaar de theaterworkshop: Bang! volgen die ongeveer zestig minuten zal duren. Er wordt op locatie, in het speldecor van Soleares, gewerkt met het thema verlies. Wat doe je bijv. als je ouder(s) in een andere wereld leven, een geliefd persoon van je is overleden, je ouders gescheiden zijn. Of als een groep luidruchtige Polen jouw buren worden. Etc, etc. Gedurende deze workshop maken de jongeren kennis met de emoties die daarvan het gevolg zijn dmv. allerlei speloefeningen. De workshops worden gegeven door Dana Gooijer en Prisca Beckers ( drama docenten) op zaterdag en zondagmiddagmiddag, voorafgaand aan de voorstelling die dag om vier uur.

Participatie
Een koor van Poolse mannen en vrouwen trekt zingend mee op met het publiek naar de voorstelling.Het Poolse arbeiderskoor splitst zich af en trekt verder naar de busjes voor hun werk.Op borden te lezen: Bevroren vis zagen, Bouwvak, Bloemen en planten Wat deze korte of langere immigratie met Poolse mensen doet willen we in deze Soleares oa. tonen. Zo brengen we verbeelding in de actualiteit die zich niet adequaat laat uitdrukken in vertrouwd idioom. (Naar top)

Financiering en sponsors

De financiering wordt op dit moment mogelijk gemaakt door subsidies van de Gemeente Dordrecht en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Op deze pagina staan ook de logos's van bedrijven die de productie sponsoren.(Naar top)